zondag 18 maart 2018

Deel 49: 16 maart 2018

Zo daar zijn we dan weer eens en voor de laatste keer!
We naderen nu de voltooiing van de small jumbo. 
Het is alweer een maand geleden dat ik naar Amersfoort ben geweest, maar nu gaat het dan weer gebeuren. 
De vorige keer had ik zo'n 12 lagen danish oil opgebracht maar er was wat stof op het bovenblad gekomen, waardoor dat wat ruw aanvoelde. Dat heb ik voorzichtig, na een paar dagen drogen, met heel fijn staalwol kunnen verwijderen. Daarna ben ik weer verder gegaan met elke keer danish oil op te brengen. In totaal zitten er nu 26 lagen op. De laatste had ik vorige week zaterdag gedaan, zodat de danish oil al wat uitgehard was, dan kan vandaag de brug erop gelijmd worden.
Om te beginnen worden eerst de stemmechanieken gemonteerd. Er moeten goudkleurige komen, maar die zijn er nog niet, zodat ik voor nu er chroomkleurige opzet.


Stemmechanieken, achterkant....


.....en de bovenkant
De brug sluit nog niet helemaal goed op het bovenblad aan. Om er zeker van te zijn dat het goed gaat met het pasmaken, doet Jan dit keer zelf het benodigde schuurwerk. Wanneer het past, wordt de brug op het bovenblad gelijmd. De lijm moet uitharden tot kwart over twaalf. In de tussentijd maak ik nog een brugzadel voor een andere gitaar, en schaaf nog wat aan de klassieke gitaar die ik hierna ga bouwen.

De brug zit vast, de gaatjes voor de snaren worden doorgeboord (4mm)
 Vervolgens worden de gaatjes verzonken, met een verzinkboor

Verzinkboor
 Tot slot worden de gaatjes met een tapse ruimer groter gemaakt zodat de brugpinnen geplaatst kunnen worden.

Tapse ruimer
 Dan is het tijd. Ik neem de gitaar mee naar huis en mag er morgen snaren opzetten!!
Het is zaterdag en ik ga de snaren op mijn small jumbo zetten. Dat is toch wel eng hoor, want bij het op spanning brengen luister je goed: hoor ik niets kraken of breken? Maar alles gaat goed. De gitaar is bespeelbaar en klinkt lekker, maar de actie is nog wat hoog, dus dat moet bij de volgende cursusdag  afgesteld worden. 

Daar is 'tie dan!
 
Compleet met etiket 😇
Volgende keer nog afstellen, maar dat zal geen grote wijzigingen in het uiterlijk geven. 

Dan is dit dus de laatste blog. 
Ik hoop dat degenen die het gevolgd hebben, het hebben kunnen waarderen. Ik heb in ieder geval veel plezier gehad en veel geleerd met het bouwen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten