dinsdag 20 juni 2017

Deel 35: 9 juni 2017

 Door verschillende oorzaken waaronder de hitte komt dit verslag wat later dan gepland.😏
Het regent vanmorgen als ik op weg ga naar Amersfoort na een onderbreking van een paar weken. Ik ben nog steeds enthousiast, dus daar ligt het niet aan. Vandaag gaan we verder met het fretten van de hals, maar natuurlijk eerst koffie en even bijpraten.
Jan heeft de gitaar al klaargelegd. 
Ik moet de frets boven de kast nog doen. Dat gaat vrij vlot.
Wanneer dit klaar is, worden de uiteinden van de frets met een vijl die ingeklemd is onder een hoek van 55º gelijk gevijld met de toets.

Het gereedschap om de freteinden te vijlen
Maar dan......."Houston we have a problem...". Ik zie ineens dat de frets die ik h

et laatst heb geplaatst een fractie smaller zijn dan de andere...... Oeps! Verkeerde fretdraad gebruikt. Jan haalt voorzichtig de frets eruit en gelukkig is er weinig schade, maar wel tijdverlies. Dan de juiste maat frets erin en weer vijlen.
Doordat je de freteinden schuin afvijlt blijven er puntjes uitsteken. Die moeten met een kleine platte vijl weggewerkt worden, anders speelt het straks een beetje bloederig😉

De scherpe puntjes worden weggevijld
Tot slot van deze enerverende ochtend steek ik de hals uit tot de dikte zoals hij gaat worden.
Bij de kop 22mm en bij de kast 24mm.

Dikte van de hals afsteken
Zo, dat was het dan voor deze keer. Intussen was de zon gaan schijnen en werd het prachtig weer. 
Hopelijk verloopt de volgende sessie zonder problemen als ik de hals vorm ga geven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten